loading...

نشر

بازدید : 4615
شنبه 22 مهر 1402 زمان : 21:55

فضای داخلی این کلیسا به قدری زیباست که شما را مسحور نقاشی ها و طرح ها و رنگ ها می کند. معماری این بنا با ایدهپردازی استاد محمدرضا اصفهانی به دیدگاه جهانیان عرضه شد و نقطه قوت این بنا کاشیکاری ظریف آن است که هر بینندهای را مسحور خود خواهد کرد. در واقع این مسجد فقط مخصوص شاه عباس و خاندانش بود و هیچکس دیگری اجازه ورود به آن را نداشت. ورودی شرقی آتشکده مخصوص زرتشتیان است و بازدیدکنندگان از ورودی غربی وارد میشوند. دخمه زرتشتیان یا برج خاموشان یکی از آثار دین زرتشت در جنوب شرق یزد است که سدهها پیش برای تدفین مردگان ساخته شد و امروزه یکی از آثار شاخص زرتشتیان در ایران به شمار میرود. افزون بر این، اگر هنگام غروب، از زاویهی درستی از سمت شرق به پایههای پل نگاه کنیم، میتوانیم فاصلهی خالی بین قوسها را به شکل شمع ببینیم که حاصل تلفیق سنگها و برآمدگیها و فرورفتگیهای پایههای پل خواجو اصفهان است. برای دسترسی داشتن به میدان بزرگ نقش جهان اصفهان هم شما به راحتی میتوانید با خودرو یا وسایل نقلیه عمومی خود را به این شاهکار معماری صفوی برسانید. در ضلع غربی که «ایوان استاد» در آن واقع شده است، نیز کتیبههای دیگری از شاه طهماسب صفوی بر روی دیوار خشتی نقش بسته که این کتیبههای تاریخی علاوهبر جلوگاه بصری از لحاظ قدمت تاریخی هم بسیار ارزشمند و غنی هستند و باعث میشوند که این مسجد به یکی از مسجدهای معروف اصفهان تبدیل شود. دو لوح سنگی به طول 1,80 متر در اطراف ایوان جنوبی مسجد قرار دارد که دستورات شاه عباس در آن آورده شده است. در دو طرف دهانه ایوان ورودی غلام گردشها و غرفه هایی است، كه این غرفه ها در دو طبقه بوده و به یكدیگر متصلند و فضای ایوان و گنبدخانه را دور زده و بر آن مشرف می باشند .

اجرای سنگ و سرامیک های پروژه بزرگ.. دو کتیبه در سردر مسجد امام اصفهان مشاهده می گردد که کتیبه اول با خط ثلث و تاریخ شروع بنا را مشخص می کند و کتیبه دوم نیز با خط خوش ثلث در دو سطر در رابطه با تکمیل شدن ساخت بنا توضیح داده شده است. در زمان محمدشاه قاجار بر اثر زلزله ای مناره ها از اصل ساختمان جدا شد که به دستور محمد شاه کتیبه خطی به خط ثلث در مابین آن ها قرار داده شد. این کتیبه به خط "یحیی الجمالی الصوفی" خطاط نامدار زمان شاه اسحق نوشته شده و حاوی جملاتی در شأن قرآن مجید است. جالب است بدانید که در لیست مساجد اصفهان، نام مسجد شیخ لطف الله به عنوان مسجدی به چشم میخورد که مناره ندارد، اما چرا؟ در این میدان جاذبه های تاریخی مهمی همچون کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و مسجد شاه بنا شده اند که بازدید از این محلهای زیبا از بایدهای گردش در اینمجموعه می باشد، علاوه بر این جاذبه ها این میدان برا خرید سوغات و صنایع دستی نیز مناسب می باشد و میتوان ساعت ها در مغازه ها گشت و از این همه هنر ایرانی را لذت برد. پس اگر قدمت پایاب حدود ۱۰۰۰ سال باشد، قطعا قدمت قنات از آن بیشتر است. یکی از زیباترین مساجد ایران که به واسطه تزیینات شگفت انگیز از شهرت جهانی برخوردار می باشد، مسجد امام یا مسجد شاه عباسی در اصفهان است. شما می توانید با اجاره ماشین از شرکت معتبر اجاره ماشین به مکان های دیدنی شهر اصفهان سفر کنید. روبهروی آب انبار، تکیهای هست به اسم ایزدگشسب که قبلا درویشها در آن مراسم برگزار میکردند. آکواریوم اصفهان نیز این امکان را به گردشگران تور اصفهان می دهد که با پرداخت هزینه ناچیز سفری به دنیای زیر آب داشته و از تماشای شگفتی های دنیای زیر آب لذت ببرند.

سازه های پیرامون ایوان 48 متر ارتفاع داشته و بر روی بدنه مناره تزئینات کاشیکاری و نوشته هایی از نام پیامبر و امام علی (ع) به چشم می خورد. وقتی که در حال صعود از کوه آتشگاه برای رسیدن به دژ مهربین هستید، شاید پلههایی که در مسیر این سازه وجود دارند نظرتان را به خود جلب میکنند. این باستانشناس و پژوهشگر حوزه قدیم اصفهان، معنقد است آثار تاریخی در اصفهان دارای چند لایه هستند، یعنی مجموعههایی از سازه و بنا طی دورههای مختلف روی ویرانههای یکدیگر بنا شدهاند. در حال حاضر، عمارت چهلستون بهصورت باغموزهای فعالیت دارد که سالن مرکزی آن محل نمایش برخی از آثار هنری دورههای مختلف ایران است. پایه گذاری بنا بیشتر به زمان شاه عباس اول و دوم و مرمت و تزئین آن به زمان پادشاهی شاه سلطان حسین باز می گردد. در زمان های گذشته و سال های ابتدایی ساخت، این پل به عنوان ارتباطی میان محله ارامنه نشین شهر که جلفای نو نام داشت عمل می کرد. آنچه در این میان از همه بحث برانگیزتر است و ابهامات و اختلافات بسیار به همراه داشته و دارد، خطاناپذیری پاپ است. باشکوهترین بخش این شاهکار معماری، محراب مسجد است که بسیار ریز و ظریف با حکاکیهای بسیاری کاشیکاری شده و سازهای رنگارنگ که حاکی از هنر و ظرافت است را به وجود آورده تا چشم هر بازدیدکنندهای را به خود خیره کند.

شاه عباس ساخت این مسجد را با هدف به نمایش گذاشتن دین، کمال و شکوه هنر ایرانیان نزد فرمانروایان صفوی آغاز کرد. مسجد امام که در گذشته با نام «مسجد شاه» معروف بود، یکی دیگر از بناهای مهم معماری اسلامی است که در دوران صفوی به معماری استاد محمدرضا اصفهانی ساخته و آقایان محمدرضا امامی، محمدصالح امامی، علیرضا عباس و عبدالباقی تبریزی با دستهای هنرمندشان، کتیبهنگاری آن را انجام دادهاند. در آن زمان بناهای با شکوه مذهبی و رفاهی یکی پس از دیگری در این شهر ساخت می شدند. اسکندربیک ترکمان در کتاب تاریخ عالم آرای عباسی سال شروع ساخت مسجد را 1020 هجری قمری به فرمان شاه عباس کبیر بیان می کند. مقرنس کاری های با شکوه سردر ورودی به همراه این در زیبا جلوه گری کرده و در زمان شاه صفی الدین ساخته شده است. در ضلع شرقی که امروزه دروازه ورودی این بنای تاریخی است، در گذشته مدرسه مظفری قرار داشته که نوعی محل آموزشی دینی در سال 757 هجری قمری بوده و در این ضلع «ایوان شاگرد» نیز قرار دارد. پل خواجو یک پل 133 متری است که 12 متر عرض دارد. معرفی پل خواجوپل خواجو کجاست؟ بازدید از این پل شما را به دوره صفوی می برد و با هنر معماران این دوره آشنا خواهد کرد. اما این بخش هم دارای نقاشی هایی است که در زمان صفوی صورت درست شده اند. گنبد تمامی کلیسا ها به صورت مخروطی شکل ساخته می شود، این وجه مشترک اکثر کلیساهای جهان و یا حتی کلیسا های ایرانی همچون قره کلیسا، هفتوان، زور زور و اسپاتانوس است، اما گنبد کلیسا وانک با سطح مقطع دایره ای و شبیه گنبد مساجد ایرانی ساخته شده است. چهلستون اصفهان به اسم های گلشن دنیا نمای اصفهان , موزه چهلستون اصفهان , کاخ چهلستون اصفهان , گلشن چهلستون اصفهان هم شناخته می شود .

در آکواریوم اصفهان از ۵ اقیانوس دنیا گونههای مختلفی از آبزیان ، ماهیان و ستارههای دریایی وجود دارد. میدان نقش جهان یکی از بزرگترین میدانهای دنیا و از مهمترین مکانهای گردشگری اصفهان است. دو مناره در سردر مسجد و دو مناره در کنار بزرگترین ایوان قرار گرفته است. معدن سرب و روی مهدیآباد یکی از این معادن است که بزرگترین معدن از نوع خود در جهان محسوب میشود. از آنجا که مسجدها یکی از زیباترین و بینظیرترین جاذبههای گردشگری اصفهان هستند؛ لازم است لیست آنها را در اختیار داشته باشید تا بنا به سلیقهتان برای بازدید از آنها برنامهریزی کنید. شرکت اجاره خودرو به عنوان یکی ار بهترین و معتبرترین مراکز رنت ماشین در تهران می باشد کافی است با ما در تماس باشید. بر سردر شرقی مسجد کتیبه ای از کاشی معرّق به خطّ ثلث محمد الحکیم مولانا شمس الدین محمد شاه حکیم از خوشنویسان بنام دوران صفوی بشمار می رود که کتیبه ای به خط او نیز در درگاه اصلی مسجد جامع قرار دارد موجود می باشد. کلیسای بیت اللحم (بیت لِحِم یا بِتقِحِم) یکی از قدیمیترین کلیساهای اصفهان است که در حوالی میدان جلفای اصفهان قرار دارد و قدمت آن به دورهی صفوی میرسد. میدان امیر چخماق در قلب بافت تاریخی یزد قرار گرفته و دورتادور آن پر از جاهای دیدنیست. بانیان میدانی در شمال مسجد احداث کردند که در یزد باقی مانده و اکنون در مرکز این شهر تاریخی قرار دارد. این اقامتگاه دسترسی خوبی به جاهای دیدنی و تاریخی اصفهان نیز دارد.

مسجد امام را به دلیل ارج نهادن خدمات شاه عباس کبیر که در ساخت بناهای گوناگون داشته به مسجد شاه نیز شهرت دارد. در زمان شاه عباس دوم صفوی خرابه ای از این پل باقی مانده بود. این مسجد در محدوده دولتخانه صفوی و در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار گرفته است. این عمارت در ابتدا معماری ساده ای داشته و درب ورودی دولتخانه صفوی بوده است اما اکنون ارتفاع آن ۴۸ متر و در ۶ طبقه قابل مشاهده است. بنایی که در مجاورت سایر بناهای صفوی مانند مسجد شیخ لطف الله و عالی قاپو جانمایی شدهاست. مسجد امام اصفهان در میدان نقش جهان و در ضلع جنوبی این میدان جانمایی شدهاست. این مسجد از خیابان استانداری و کوچه های عمودی به سهولت قابل دسترسی است اما از ضلع جنوبی میدان نقش جهان به صورت پیاده و با درشکه قابل دسترس است. باغ دولت آباد یزد (Garden of Dolatabad Yazd) یزد، شهری در میانه کویر ایران که هنوز هم تاریخ در کوچه پس کوچه هایش جریان دارد و این را می شود از خانه های خشتی و سقف های گنبدی قدیمی آن به خوبی حس کرد.با قدم زدن در خیابان هایش به سال های دور سفر می کنی و جرعه جرعه از تاریخ و فرهنگ ایرانی می نوشی. اصفهان قطب تاریخی و نگین گردشگری ایراناست که با آثار تاریخی، بناهای قدیمی و معماری خاص و اسلامیاش پذیرای گردشگران از سراسر دنیاست. در اطراف میدان قدیمی امیر چخماق در تور یزد بناهای متعدد با کاربریهای مختلف وجود دارند که هر کدام معماری خاص و چشمنواز خود را دارند.

معماری مسجد عتیق اصفهان، با ایوانهایی خاص در اضلاع مختلف از سبک قدیمی اعراب فاصله گرفته و سبک جدیدی از معماری ایرانی را به رخ جهانیان کشیده است که بعد از ساخت مسجد عتیق این سبک از معماری ایرانی نه تنها کل ایران بلکه بسیاری از مساجد خارج از ایران را هم، تحت شعاع این الگوی معماری ایرانی قرار داد و باعث ثبت سبکی جدید در تاریخ معماری مسجدهای جهان شد. بر اساس اسناد و شواهد تاریخی در داخل برخی از آنها حوض (حوض کوچکی در خانه های قدیمی ایرانی) وجود داشته است. محلات تاریخی : بارزترین خصوصیت شهر یزد وجود محلههای قدیمی و سنتی با کوچه پس کوچههای خشت و گلی در هم تنیده، بازارها، مساجد، حمام و خانههای تاریخی آن است. شما به راحتی از سمت خیابان استانداری و سپس کوچه پشت مطبخ و البته تمام کوچههایی که موازی با آن هستند به صورت پیاده، میتوانید خود را به میدان نقش جهان اصفهان برسانید. پس از آن ایوانی با دو ستون چوبی بلند وجود دارد كه با ورودیهایی به سرسرای مركزی ارتباط پیدا میکند. نگاره فروهر و سرستونهای سنگی آن زیبایی ویژهای بدان بخشیده و روبروی این بنا حوض آبی قرار دارد. به اعتقاد مورخان، عمارت عالی قاپو در اصفهان، درواقع نسخه زیباتر و مجللتر کاخ عالی قاپو در خیابان سپه قزوین است که شاه عباس اول بهمنظور نشان دادن عظمت و شکوه دولت خودش تصمیم به ساخت آن گرفت.

در زمان شاه عباس و پیش از ساخت میدان نو، باغی در این مکان وجود داشت که نامش نقش جهان بود. در اولین قدم برای ساخت چنین باغی آب را از مهریز با قناتی به طول 65 کیلومتر به یزد رسانند، که این حجم از توجه و زحمت به واسطه ی موقعیت محمد تقی خان بافقی حاکم شهر یزد بود و باغ هم به نوعی سکونت گاه و محل دارالحکومه ی شهر یزد بود. این بادگیر ارتفاعی به طول 33 متر و 80 سانتی متر دارد و از خصوصیات بارزش هشت ضلعی بودن آن است که باعث میشود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند. در متن زیر قرار است با این مساجد آشنا میشوید. طولانی ترین کتیبه ای که در مسجد امام اصفهان ساخته شده در اطراف محوطه زیر گنبد قرار دارد که توسط عبدالباقی تبریزی با خط ثلث سفید نوشته شده است. هرکدام از شبستان های زیر گنبد بزرگ دارای دو محراب کوچک و یک سنگاب است. مسجد امام شامل یک گنبد اصلی، 2 شبستان در شرق و غرب و دو مناره است.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از اجاره ماشین برای سفر دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

فضای داخلی این کلیسا به قدری زیباست که شما را مسحور نقاشی ها و طرح ها و رنگ ها می کند. معماری این بنا با ایدهپردازی استاد محمدرضا اصفهانی به دیدگاه جهانیان عرضه شد و نقطه قوت این بنا کاشیکاری ظریف آن است که هر بینندهای را مسحور خود خواهد کرد. در واقع این مسجد فقط مخصوص شاه عباس و خاندانش بود و هیچکس دیگری اجازه ورود به آن را نداشت. ورودی شرقی آتشکده مخصوص زرتشتیان است و بازدیدکنندگان از ورودی غربی وارد میشوند. دخمه زرتشتیان یا برج خاموشان یکی از آثار دین زرتشت در جنوب شرق یزد است که سدهها پیش برای تدفین مردگان ساخته شد و امروزه یکی از آثار شاخص زرتشتیان در ایران به شمار میرود. افزون بر این، اگر هنگام غروب، از زاویهی درستی از سمت شرق به پایههای پل نگاه کنیم، میتوانیم فاصلهی خالی بین قوسها را به شکل شمع ببینیم که حاصل تلفیق سنگها و برآمدگیها و فرورفتگیهای پایههای پل خواجو اصفهان است. برای دسترسی داشتن به میدان بزرگ نقش جهان اصفهان هم شما به راحتی میتوانید با خودرو یا وسایل نقلیه عمومی خود را به این شاهکار معماری صفوی برسانید. در ضلع غربی که «ایوان استاد» در آن واقع شده است، نیز کتیبههای دیگری از شاه طهماسب صفوی بر روی دیوار خشتی نقش بسته که این کتیبههای تاریخی علاوهبر جلوگاه بصری از لحاظ قدمت تاریخی هم بسیار ارزشمند و غنی هستند و باعث میشوند که این مسجد به یکی از مسجدهای معروف اصفهان تبدیل شود. دو لوح سنگی به طول 1,80 متر در اطراف ایوان جنوبی مسجد قرار دارد که دستورات شاه عباس در آن آورده شده است. در دو طرف دهانه ایوان ورودی غلام گردشها و غرفه هایی است، كه این غرفه ها در دو طبقه بوده و به یكدیگر متصلند و فضای ایوان و گنبدخانه را دور زده و بر آن مشرف می باشند .

اجرای سنگ و سرامیک های پروژه بزرگ.. دو کتیبه در سردر مسجد امام اصفهان مشاهده می گردد که کتیبه اول با خط ثلث و تاریخ شروع بنا را مشخص می کند و کتیبه دوم نیز با خط خوش ثلث در دو سطر در رابطه با تکمیل شدن ساخت بنا توضیح داده شده است. در زمان محمدشاه قاجار بر اثر زلزله ای مناره ها از اصل ساختمان جدا شد که به دستور محمد شاه کتیبه خطی به خط ثلث در مابین آن ها قرار داده شد. این کتیبه به خط "یحیی الجمالی الصوفی" خطاط نامدار زمان شاه اسحق نوشته شده و حاوی جملاتی در شأن قرآن مجید است. جالب است بدانید که در لیست مساجد اصفهان، نام مسجد شیخ لطف الله به عنوان مسجدی به چشم میخورد که مناره ندارد، اما چرا؟ در این میدان جاذبه های تاریخی مهمی همچون کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و مسجد شاه بنا شده اند که بازدید از این محلهای زیبا از بایدهای گردش در اینمجموعه می باشد، علاوه بر این جاذبه ها این میدان برا خرید سوغات و صنایع دستی نیز مناسب می باشد و میتوان ساعت ها در مغازه ها گشت و از این همه هنر ایرانی را لذت برد. پس اگر قدمت پایاب حدود ۱۰۰۰ سال باشد، قطعا قدمت قنات از آن بیشتر است. یکی از زیباترین مساجد ایران که به واسطه تزیینات شگفت انگیز از شهرت جهانی برخوردار می باشد، مسجد امام یا مسجد شاه عباسی در اصفهان است. شما می توانید با اجاره ماشین از شرکت معتبر اجاره ماشین به مکان های دیدنی شهر اصفهان سفر کنید. روبهروی آب انبار، تکیهای هست به اسم ایزدگشسب که قبلا درویشها در آن مراسم برگزار میکردند. آکواریوم اصفهان نیز این امکان را به گردشگران تور اصفهان می دهد که با پرداخت هزینه ناچیز سفری به دنیای زیر آب داشته و از تماشای شگفتی های دنیای زیر آب لذت ببرند.

سازه های پیرامون ایوان 48 متر ارتفاع داشته و بر روی بدنه مناره تزئینات کاشیکاری و نوشته هایی از نام پیامبر و امام علی (ع) به چشم می خورد. وقتی که در حال صعود از کوه آتشگاه برای رسیدن به دژ مهربین هستید، شاید پلههایی که در مسیر این سازه وجود دارند نظرتان را به خود جلب میکنند. این باستانشناس و پژوهشگر حوزه قدیم اصفهان، معنقد است آثار تاریخی در اصفهان دارای چند لایه هستند، یعنی مجموعههایی از سازه و بنا طی دورههای مختلف روی ویرانههای یکدیگر بنا شدهاند. در حال حاضر، عمارت چهلستون بهصورت باغموزهای فعالیت دارد که سالن مرکزی آن محل نمایش برخی از آثار هنری دورههای مختلف ایران است. پایه گذاری بنا بیشتر به زمان شاه عباس اول و دوم و مرمت و تزئین آن به زمان پادشاهی شاه سلطان حسین باز می گردد. در زمان های گذشته و سال های ابتدایی ساخت، این پل به عنوان ارتباطی میان محله ارامنه نشین شهر که جلفای نو نام داشت عمل می کرد. آنچه در این میان از همه بحث برانگیزتر است و ابهامات و اختلافات بسیار به همراه داشته و دارد، خطاناپذیری پاپ است. باشکوهترین بخش این شاهکار معماری، محراب مسجد است که بسیار ریز و ظریف با حکاکیهای بسیاری کاشیکاری شده و سازهای رنگارنگ که حاکی از هنر و ظرافت است را به وجود آورده تا چشم هر بازدیدکنندهای را به خود خیره کند.

شاه عباس ساخت این مسجد را با هدف به نمایش گذاشتن دین، کمال و شکوه هنر ایرانیان نزد فرمانروایان صفوی آغاز کرد. مسجد امام که در گذشته با نام «مسجد شاه» معروف بود، یکی دیگر از بناهای مهم معماری اسلامی است که در دوران صفوی به معماری استاد محمدرضا اصفهانی ساخته و آقایان محمدرضا امامی، محمدصالح امامی، علیرضا عباس و عبدالباقی تبریزی با دستهای هنرمندشان، کتیبهنگاری آن را انجام دادهاند. در آن زمان بناهای با شکوه مذهبی و رفاهی یکی پس از دیگری در این شهر ساخت می شدند. اسکندربیک ترکمان در کتاب تاریخ عالم آرای عباسی سال شروع ساخت مسجد را 1020 هجری قمری به فرمان شاه عباس کبیر بیان می کند. مقرنس کاری های با شکوه سردر ورودی به همراه این در زیبا جلوه گری کرده و در زمان شاه صفی الدین ساخته شده است. در ضلع شرقی که امروزه دروازه ورودی این بنای تاریخی است، در گذشته مدرسه مظفری قرار داشته که نوعی محل آموزشی دینی در سال 757 هجری قمری بوده و در این ضلع «ایوان شاگرد» نیز قرار دارد. پل خواجو یک پل 133 متری است که 12 متر عرض دارد. معرفی پل خواجوپل خواجو کجاست؟ بازدید از این پل شما را به دوره صفوی می برد و با هنر معماران این دوره آشنا خواهد کرد. اما این بخش هم دارای نقاشی هایی است که در زمان صفوی صورت درست شده اند. گنبد تمامی کلیسا ها به صورت مخروطی شکل ساخته می شود، این وجه مشترک اکثر کلیساهای جهان و یا حتی کلیسا های ایرانی همچون قره کلیسا، هفتوان، زور زور و اسپاتانوس است، اما گنبد کلیسا وانک با سطح مقطع دایره ای و شبیه گنبد مساجد ایرانی ساخته شده است. چهلستون اصفهان به اسم های گلشن دنیا نمای اصفهان , موزه چهلستون اصفهان , کاخ چهلستون اصفهان , گلشن چهلستون اصفهان هم شناخته می شود .

در آکواریوم اصفهان از ۵ اقیانوس دنیا گونههای مختلفی از آبزیان ، ماهیان و ستارههای دریایی وجود دارد. میدان نقش جهان یکی از بزرگترین میدانهای دنیا و از مهمترین مکانهای گردشگری اصفهان است. دو مناره در سردر مسجد و دو مناره در کنار بزرگترین ایوان قرار گرفته است. معدن سرب و روی مهدیآباد یکی از این معادن است که بزرگترین معدن از نوع خود در جهان محسوب میشود. از آنجا که مسجدها یکی از زیباترین و بینظیرترین جاذبههای گردشگری اصفهان هستند؛ لازم است لیست آنها را در اختیار داشته باشید تا بنا به سلیقهتان برای بازدید از آنها برنامهریزی کنید. شرکت اجاره خودرو به عنوان یکی ار بهترین و معتبرترین مراکز رنت ماشین در تهران می باشد کافی است با ما در تماس باشید. بر سردر شرقی مسجد کتیبه ای از کاشی معرّق به خطّ ثلث محمد الحکیم مولانا شمس الدین محمد شاه حکیم از خوشنویسان بنام دوران صفوی بشمار می رود که کتیبه ای به خط او نیز در درگاه اصلی مسجد جامع قرار دارد موجود می باشد. کلیسای بیت اللحم (بیت لِحِم یا بِتقِحِم) یکی از قدیمیترین کلیساهای اصفهان است که در حوالی میدان جلفای اصفهان قرار دارد و قدمت آن به دورهی صفوی میرسد. میدان امیر چخماق در قلب بافت تاریخی یزد قرار گرفته و دورتادور آن پر از جاهای دیدنیست. بانیان میدانی در شمال مسجد احداث کردند که در یزد باقی مانده و اکنون در مرکز این شهر تاریخی قرار دارد. این اقامتگاه دسترسی خوبی به جاهای دیدنی و تاریخی اصفهان نیز دارد.

مسجد امام را به دلیل ارج نهادن خدمات شاه عباس کبیر که در ساخت بناهای گوناگون داشته به مسجد شاه نیز شهرت دارد. در زمان شاه عباس دوم صفوی خرابه ای از این پل باقی مانده بود. این مسجد در محدوده دولتخانه صفوی و در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار گرفته است. این عمارت در ابتدا معماری ساده ای داشته و درب ورودی دولتخانه صفوی بوده است اما اکنون ارتفاع آن ۴۸ متر و در ۶ طبقه قابل مشاهده است. بنایی که در مجاورت سایر بناهای صفوی مانند مسجد شیخ لطف الله و عالی قاپو جانمایی شدهاست. مسجد امام اصفهان در میدان نقش جهان و در ضلع جنوبی این میدان جانمایی شدهاست. این مسجد از خیابان استانداری و کوچه های عمودی به سهولت قابل دسترسی است اما از ضلع جنوبی میدان نقش جهان به صورت پیاده و با درشکه قابل دسترس است. باغ دولت آباد یزد (Garden of Dolatabad Yazd) یزد، شهری در میانه کویر ایران که هنوز هم تاریخ در کوچه پس کوچه هایش جریان دارد و این را می شود از خانه های خشتی و سقف های گنبدی قدیمی آن به خوبی حس کرد.با قدم زدن در خیابان هایش به سال های دور سفر می کنی و جرعه جرعه از تاریخ و فرهنگ ایرانی می نوشی. اصفهان قطب تاریخی و نگین گردشگری ایراناست که با آثار تاریخی، بناهای قدیمی و معماری خاص و اسلامیاش پذیرای گردشگران از سراسر دنیاست. در اطراف میدان قدیمی امیر چخماق در تور یزد بناهای متعدد با کاربریهای مختلف وجود دارند که هر کدام معماری خاص و چشمنواز خود را دارند.

معماری مسجد عتیق اصفهان، با ایوانهایی خاص در اضلاع مختلف از سبک قدیمی اعراب فاصله گرفته و سبک جدیدی از معماری ایرانی را به رخ جهانیان کشیده است که بعد از ساخت مسجد عتیق این سبک از معماری ایرانی نه تنها کل ایران بلکه بسیاری از مساجد خارج از ایران را هم، تحت شعاع این الگوی معماری ایرانی قرار داد و باعث ثبت سبکی جدید در تاریخ معماری مسجدهای جهان شد. بر اساس اسناد و شواهد تاریخی در داخل برخی از آنها حوض (حوض کوچکی در خانه های قدیمی ایرانی) وجود داشته است. محلات تاریخی : بارزترین خصوصیت شهر یزد وجود محلههای قدیمی و سنتی با کوچه پس کوچههای خشت و گلی در هم تنیده، بازارها، مساجد، حمام و خانههای تاریخی آن است. شما به راحتی از سمت خیابان استانداری و سپس کوچه پشت مطبخ و البته تمام کوچههایی که موازی با آن هستند به صورت پیاده، میتوانید خود را به میدان نقش جهان اصفهان برسانید. پس از آن ایوانی با دو ستون چوبی بلند وجود دارد كه با ورودیهایی به سرسرای مركزی ارتباط پیدا میکند. نگاره فروهر و سرستونهای سنگی آن زیبایی ویژهای بدان بخشیده و روبروی این بنا حوض آبی قرار دارد. به اعتقاد مورخان، عمارت عالی قاپو در اصفهان، درواقع نسخه زیباتر و مجللتر کاخ عالی قاپو در خیابان سپه قزوین است که شاه عباس اول بهمنظور نشان دادن عظمت و شکوه دولت خودش تصمیم به ساخت آن گرفت.

در زمان شاه عباس و پیش از ساخت میدان نو، باغی در این مکان وجود داشت که نامش نقش جهان بود. در اولین قدم برای ساخت چنین باغی آب را از مهریز با قناتی به طول 65 کیلومتر به یزد رسانند، که این حجم از توجه و زحمت به واسطه ی موقعیت محمد تقی خان بافقی حاکم شهر یزد بود و باغ هم به نوعی سکونت گاه و محل دارالحکومه ی شهر یزد بود. این بادگیر ارتفاعی به طول 33 متر و 80 سانتی متر دارد و از خصوصیات بارزش هشت ضلعی بودن آن است که باعث میشود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند. در متن زیر قرار است با این مساجد آشنا میشوید. طولانی ترین کتیبه ای که در مسجد امام اصفهان ساخته شده در اطراف محوطه زیر گنبد قرار دارد که توسط عبدالباقی تبریزی با خط ثلث سفید نوشته شده است. هرکدام از شبستان های زیر گنبد بزرگ دارای دو محراب کوچک و یک سنگاب است. مسجد امام شامل یک گنبد اصلی، 2 شبستان در شرق و غرب و دو مناره است.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از اجاره ماشین برای سفر دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 9

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 93
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 974
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 29721
  • بازدید سال : 144572
  • بازدید کلی : 497636
  • کدهای اختصاصی